کد مطلب:28760
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:34
فلسفه وجود امام(ع) در زمان غيبت چيست؟
در احاديث معتبري كه پيرامون فلسفه و فايده ي وجود امام(ع) در دوران غيبت به ما رسيده است، فوايد گوناگوني را عنوان فرموده اند، از جمله: 1- امام غايب(ع)، واسطه ي فيض و امان اهل زمين است. امامان معصوم(ع) و امام زمان(عج) امان اهل زمين مي باشند و اگر زمين از اين حجت هاي الهي خالي بماند، دنيا و اهلش نابود خواهند شد؛ لذا وجود امام(ع) موجب بركات بسياري مي باشد. پيامبر اسلام(ص) هم در اين مورد فرموده است: {Hاي والّذي بَعثني بالنبوه، انهم لينتفعون به وَ يستضيئون بنور ولايته في غيبته كانتفاع الناس بالشمس و ان جللها السحاب H}؛ {Mآري خداوندي كه مرا به پيغمبري مبعوث گردانيده است، آن ها از وجود او منتفع مي شوند و از نور ولايتش در طول غيبت بهره مي گيرند، چنان كه از آفتاب پشت پرده استفاده مي برند.M}»، {V(ينابيع المودة، قندوزي، ج 3، ص 170)V}. خود امام زمان(ع) در اين باره فرموده است: «همان طور كه از خورشيد در وقتي كه توسط ابرها پنهان شده است، بهره گيري مي شود، از من نيز در زمان غيبتم به همان صورت بهره مي برند و همانا من سبب آرامش و امنيّت مردم روي زمين هستم، چنان كه ستارگان امان اهل آسمانند، {V(كمال الدين و تمام النعمة، شيخ صدوق، ص 485)V}. 2-ديگر اين كه سينه ي امام و روح بلندش، صندوق حفظ آيين الهي است كه همه اصالت هاي نخستين و ويژگي هاي آسماني دين تعليمات را در خود نگاهداري مي كند، تا دلايل الهي و نشانه هاي روشن پروردگار، باطل نگردد و به خاموشي نگرايد. 3- اثر اميد بخشي به مسلمين و تربيت گروه منتظر و آگاه: ايمان و اعتقاد به امام غائب(عج) سبب اميدواري مسلمانان نسبت به آينده ي پر مهر و صفاي خويش در عصر ظهور امامشان مي گردد. جامعه ي تشيع به اعتقاد خويش به وجود امام شاهد و زنده، هر لحظه انتظار بازگشت آن بزرگوار(ع) را مي كشد. شيعه هر چند امام زمان(ع) را در ميان خود نمي بيند، اما خود را جدا از آن وجود نازنين نمي داند. امام غايب(عج) هم همواره مراقب حال شيعيان خويش مي باشد؛ چنان كه خود فرموده است: «ما در رسيدگي و سرپرستي شما، كوتاهي نكرده و ياد شما را از خاطر نبرده ايم؛ پس تقواي الهي پيشه كنيد تا از فتنه اي كه به شما رو مي آورد، شما را نجات بخشيم»، {V(احتجاج طبرسي، ج 2، ص 497)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.